اللهم انت السلام و منك السلام
و لك السلام و اليك يعود السلام
*********

محكم كاري يكي از جلوه هاي روشن سيره پيامبر اعظم ( صلّي الله عليه وآله ) است . سعد مقبري در اين باره مي گويد :

چون پيامبر گرامي اسلام كاري را آغاز مي كرد ...


اللهم انت السلام و منک السلام
و لک السلام و الیک یعود السلام
*********

محکم کاری یکی از جلوه های روشن سیره پیامبر اعظم ( صلّی الله علیه وآله ) است . سعد مقبری در این باره می گوید :

چون پیامبر گرامی اسلام کاری را آغاز می کرد ، آن را به انجام می رساند و چنین نبود که بخشی از آن را انجام دهد و بخشی دیگر را واگذارد . ( 1 ) پیشوای گرامی اسلام در سخنی نورانی می فرماید :

انّ اللّه تعالی یُحِبُّ إذا عَمِلَ أَحَدُکُمُ عَمَلا أن یُتْقِنَهُ . ( 2 )

به درستی که خداوند دوست دارد وقتی یکی از شما کاری را انجام می دهد ، آن را محکم و استوار کند .

داستان تدفین سعد بن معاذ ، نمونه ای از محکم کاری پیامبر اعظم ( صلّی الله علیه وآله ) است . از امام صادق ( علیه السلام ) روایت است که چون نزد پیامبر آمدند و خبر دادند که سعدبن معاذ درگذشته است ، رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) برخاست . اصحاب نیز همراه آن حضرت برخاستند . سپس حضرت دستور داد سعد را بشویند . چون سعد را شستند و حنوط کردند و کفن پوشاندند ، در تابوت نهادند . آنگاه رسول خدا ( صلی الله علیه وآله ) پای برهنه و بدون ردا ، در پی تابوت به راه افتاد و گاه سوی راست تابوت و گاه سوی چپ تابوت را می گرفت تا به قبرستان رسیدند . پس از کندن قبر ، رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) داخل قبر شد و لحد را چید و آن را با گِل محکم کرد و پیوسته می فرمود : سنگ بدهید ، گل بدهید ! و به وسیله آن ، میان خشت ها را محکم می کرد . چون از محکم ساختن لحد فارغ شد و بر آن خاک ریخت و قبر آماده شد ، فرمود :

وَ اِنّی لأَعْلَمُ أنَّهُ سَیُبْلی وَ یَصِلُ إلَیْهِ الْبَلاءُ وَلکِنَّ اللهَ یُحِبُّ عَبْداً إذا عَمِلَ عَمَلا أحْکَمَهُ . ( 3 )

به درستی که من می دانم این قبر به زودی فرسوده می شود و بلا به سوی آن سرازیر می شود ، ولی خدا دوست می دارد وقتی بنده ای ، کاری را انجام می دهد ، آن را محکم و استوار کند .

در حدیثی دیگر از امام صادق ( علیه السلام ) آمده است که چون ابراهیم ، فرزند رسول خدا ( صلّی الله علیه وآله ) از دنیا رفت ، پیامبر پس از دفن او دریافت که در قبر وی شکافی هست . با دست خود آن را پر کرد و محکم ساخت . آن گاه فرمود : « إذا عَمِلَ أَحَدُکُمْ عَمْلا فَلْیُتْقِنْ ؛ وقتی یکی از شما کاری انجام می دهد ، پس آن را محکم و استوار سازد » . ( 4 )

پیامبر اعظم ( صلّی الله علیه وآله ) می فرماید :

بهترین مردمان کسی است که ( هنگام انجام دادن کاری ) همه کوشش خود را به کار گیرد . (5 )


1 . الطبقات الکبری ، ج 1 ، ص 379 .

2 . جامع الصغیر ، ج 1 ، ص 384 .

3 . الامالی صدوق ، ص 314 .

4 . اصول کافی ، ج 3 ، ص 263 .

5 . جامع الصغیر ، ج 1 ، ص 194 .

برگرفته از کتاب ملکوت اخلاق [گلگشتی‌ در جلوه‌های‌ رفتاری‌ و گفتاری‌ پیامبر اعظم‌ صلی‌الله‌ علیه‌ و آله‌]
اسحاقی‌، حسین‌

**********

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم